fredag 24. oktober 2008

Sjelesøstre av Sarah Waters


___________________________________________________________________
Sje
lesøstre handler om den peppermøiske Margaret Prior, som etter å ha isolert seg i to år etter farens død, blir fangevenn for kvinnene i fengselet Millbank. Hun blir med en gang fascinert av den unge fangen og spiritisten Selina Dawes. Ettersom dette er en Sarah Waters-roman er selvfølgelig mye av handlingen knyttet opp mot lesbisk svermeri og underliggende erotikk. Handlingen foregår i Victoria-tiden, og det tydelig at forfatteren har satt seg inn i omgivelsene og tiden hun beskriver

Jeg blir umiddelbart sugd inn i historien, som er troverdig og interessant. Språket er klassisk, men ikke overbrodert, og glir lett. Romanen er skrevet i dagbokform, og selv om brorparten av boka består av Margarets personlige nedtegnelser, får vi også små glimt inn i Selinas verden før hun ble fengslet. Selinas dagbokinnlegg er mindre detaljert og mye kortere enn Margarets, men de gir allikevel et innblikk i hvem Selina er og hvordan hun tenker.

Jeg sympatiserer med Margaret og liker henne svært godt. Hun har en skarp hjerne, men mot slutten viser det seg at hun har vært altfor naiv overfor Selina og hennes hensikter med sin påståtte kjærlighet til Margaret.
Historien skrider frem som en godt skildret kriminalhistorie og spenningen når et hurtig klimaks mot slutten.
Alt i alt var dette en svært oppløftende leseopplevelse, originalt og velskrevet. Sarah Waters er en forfatter etter min smak og jeg gleder meg til å lese en ny bok av henne.
Det blir ikke så altfor lenge til.

Ingen kommentarer: