tirsdag 21. juli 2009

Renkesmed av Sarah Waters



___________________________________________________________________
Handlingsmessig er denne støpt i samme form som de to foregående Sarah Waters-bøkene jeg har lest. Jeg-personen er ung, en smule naiv, lite beleven, kvinnelig. Hun møter en jevnaldrende pike fra et nytt, annerledes miljø og forelsker seg i henne. De innleder et forhold og denne piken viser seg etterhvert å være bedragersk på ett eller annet vis og å ha ført heltinnen bak lyset. Perspektivet er retrospektivt, mens bakteppet er det viktorianske England.

Det kan jo tenkes at den sammen historien i ny scenedrakt er trettende når du leser den for tredje gang, men slik finner i alle fall ikke jeg det. Selv om du vet omtrent hva du får servert, aner du ingenting om hvordan og hvorfor. Jeg var fullstendig intetanende da alt plutselig ble snudd på hodet et godt stykke inn i boka og tok meg vel nesten i å gape. Nok en god Sarah Waters-opplevelse, med andre ord. Anbefaler for øvrig også BBC-filmatiseringene av bøkene hennes.

Ingen kommentarer: